Joanna FRESZEL

sopran

Absolwentka Wydziału Wokalnego oraz Studium Pieśni na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie prof. J. Rappé. Trzykrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Pro Polonia, programu ISA2012, Stypendium Młoda Polska (2014). Odznaczona medalem Magna cum Laude dla najlepszego absolwenta UMFC (2013). Nominowana do nagrody Koryfeusz 2017 w kategorii Osobowość Roku i jego zdobywczyni w 2020 w kategorii Wydarzenie Roku za udział w Drachu A. Nowaka do libretta Sz. Twardocha.

Za wszechstronność, kreatywność, precyzję, sceniczny wdzięk i swobodę śpiewania w najrozmaitszych stylach muzycznych w 2017 otrzymała Paszport Polityki. Nominowana czterokrotnie do nagrody fonograficznej Fryderyki 2021 i obdarowana statuetką w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa za operę ahat-ilī – siostra bogów A. Nowaka do słów O. Tokarczuk.

Artystka otrzymała szereg nagród i wyróżnień w wielu krajowych i zagranicznych konkursach. Zdobyła m.in. II nagrodę w Konkursie im. H. Halskiej we Wrocławiu, III nagrodę
i nagrodę specjalną w Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi, I nagrodę i trzy nagrody specjalne w II Konkursie im. J. J. i E. Reszków w Częstochowie, nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Belvedere im. H. Gabora w Wiedniu oraz I nagrodę wraz ze specjalną nagrodą Opery we Frankfurcie w konkursie J:opera Voice Competition ISA‘12.
Była również finalistką Viotti Competition w Vercelli.

Brała udział m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Contrechamps Festival w Genewie, Saaremaa Opera Days w Estonii, Melos-Étos
w Bratysławie oraz w 7 Nurtów i 7 Premier zorganizowanym z okazji Jubileuszu 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich. W 2011 roku wystąpiła w siedzibie UNESCO w Paryżu,
w tym samym roku zadebiutowała jako Musetta w Cyganerii G. Pucciniego (Polska), Vénus i Phrygienne w Dardanusie P. Rameau (Irlandia, Wielka Brytania) oraz Fiordiligi w Così fan tutte W. A. Mozarta (Polska, Włochy).

Śpiewała partię Małgorzaty w Faust Ch. Gounoda w Estońskiej Operze Narodowej, partię Maszyna w Nici K. Wołka w NFM we Wrocławiu, partię Susanny w Figaro gets a divorce E. Langer i D. Pountneya oraz partię Ellenai w Anhellim D. Przybylskiego w Teatrze Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu; partię Psyche w Erosie i Psyche L. Różyckiego
w TWiON w Warszawie; partię Inanny w Ahat Ili A. Nowaka w ICE w Krakowie; partię Ona
w Drachu, partię Agnes w Pokorze, partię Jej w operze Lo firgai A. Nowaka w Mediatece
w Tychach oraz w ICE w Krakowie; partię Ellenai w Anhellim  D. Przybylskiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu; partię Rozyny w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego w Mrągowie; partię Hanny w Strasznym Dworze Moniuszki w Tagliacozzo, partię matki w Alan T P. Jodlowskiego w Donauescingen i Gandawie.

Artystka z powodzeniem sięga do dzieł wszystkich epok. Specjalizuje się
w wykonawstwie muzyki współczesnej (m.in. Mysteries of the Macabre, G. Ligetiego, Credentials or Think, Think Lucky R. Haubenstock-Ramatiego, Sonety Shakespeare’a,
P. Mykietyna, Les Noces S. Strawińskiego). Dokonała kilkudziesięciu prawykonań w tym: Stabat Mater A. Pärta, Sadness Untitled  M. Nikodijevića, Primordia Rerum O. Bianchiego, In Memoriam U. Caine’a, Canticum Puerorum E. Knapika, Audycja V, VI A. Krzanowskiego, Wściekłość C. Duchnowskiego.

Joanna Freszel koncertowała w kraju i za granicą z wieloma orkiestrami, m.in. z: NOSPR, Sinfonia Iuventus, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Symfoniczna Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej i Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie, Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, Orkiestra Muzyki Nowej, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Hashtag Ensemble, NADAR Ensemble (Belgia), Orkestr de ereprijs (Holandia), Österreichisches Ensemble für Neue Musik (Austria) czy Orkiestra Symfoniczna Camerata Viva, występując m. in. pod batutą takich dyrygentów, jak Jerzy Maksymiuk, Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk, Krzesimir Dębski, Jerzy Salwarowski, Marek Moś, Paul Esswood, Rune Bergman, Wim Boerman, Alexander Liebreich,  Szymon Bywalec, Tadeusz Strugała, Jacek Rogala, Adam Klocek, Arturo Tamayo, Piotr Sułkowski Łukasz Borowicz czy Michał Dworzyński.

Podczas trasy koncertowej po Ukrainie wykonywała Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego z orkiestrami Filharmonii we Lwowie, Odessie, Czernihowie, Doniecku i Dniepropietrowsku.

W 2015 roku, nakładem wytwórni DUX, ukazała się debiutancka płyta artystki pt. real life song, na której znalazły się napisane specjalnie dla sopranistki utwory polskich kompozytorów młodego pokolenia – M. Bembinowa, A. Kościowa, R. Janiaka, A. Zubel, S. Zamuszki, A. Borzyma jr, J. Szmytki i K. Szwed. Album otrzymał nominacje do nagrody Fryderyk 2016 w dwóch kategoriach oraz nagrodę Orphée d’Or przyznawaną przez Academie du Disque Lyrique za najlepszą interpretację muzyki współczesnej.

Gościnnie śpiewała na płytach m.in. Kwartetu Śląskiego oraz artystów takich jak: Ewa Liebchen, Rafał Łuc, Andrzej Karałow, Leszek Długosz.

W 2020 wraz z Łukaszem Chrzęszczykiem wydała swoją drugą płytę Śpiewnik polski (Orphée Classics) a pod koniec 2021 wraz z Bartłomiejem Kominkiem płytę Akwarelle, będącą pierwszą fonograficzną rejestracją wszystkich pieśni Grażyny Bacewicz (DUX).

Joanna Freszel jest również autorką programów edukacyjnych takich jak poGŁOSka oraz samoŚPIEW. Podejmują one tematykę najciekawszych zjawisk współczesnej sztuki wokalnej oraz kształcenia głosu. Są darmowymi, ogólno dostępnymi w sieci platformami.

Artystka jest mgr inż. Ochrony Środowiska SGGW w Warszawie. Stopień doktora sztuki z wyróżnieniem uzyskała w 2019. Obecnie wykłada na UMFC w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.